Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Veterinärprogrammet åk 4

Av Emilia - 18 februari 2009 17:28

Det året man får börja gå på kliniken i blåa kläder (som en smurf).


Hösten inleds med tre korta kurser som tenteras:


Klinisk kemi

En kurs som går utpå att lära sig om alla olika blod- och urinprover man kan ta och hur provsvarens ska tolkas. Jag gillade den här kursen väldigt mycket och den har man stor nytta av (eller är helt nödvändig) för att klara av att jobba kliniskt.


Anestesiologi

Läran om anestesi, dvs narkos och smärtlindring. I mitt tycke var den här kursen alldeles för kort och komprimerad. Jag kan fortfarande känna mig osäker på vissa anestesimedel och hur narkosen ska passas- men detär definitivt en vanesak och man kan nästan bara lära sig det genom praktisk erfarenhet. I stora drag lär man sig om olika typer av narkoser/anestesier, hur narkosapparaten fungerar och vilka komplikationer som kan uppstå i samband med narkos. 


Allmän kirurgi

"Uppstår tanken - så anlägg då ett drän"

En kurs som behandlar olika typer av sår, sårvård och sårläkningens olika stadier.


Sedan tar den praktiska, kliniska undervisningen vid:


Propedeutik

Gatloppet är något som de flesta studenter fasar över. Innan man får börja gåpå kliniken och undersöka "riktiga" patienter måste man ha kunnat visa att man kan genomföra en klinisk undersökning. Det är viktigt att lära sig en egen undersökningsgång som man följer varje gång för att inte missa något. Personligen glömmer jag ofta naveln. Under gatloppet får man dels visa upp en klinisk undersökning, skriva ett recept på rätt sätt, namnge olika instrument och visa att man kan sy suturer och knyta en ligatur.


Smådjur

Min favoritavdelning alla kategorier! (Fast jag jobbar ju där själv nu så jag är lite partisk.) När man går på smådjurskliniken som student får man vara med på alla olika avdelningarna: akuten, operation, poliklinikoperation, specialilstgruppen (ortopedi, onkologi, oftalmologi, neurologi, kardiologi osv), internmedicin (stationärvården och polikliniken), kirurgen (stationärvård och poliklinik). Dessutom ingår ett visst antal jourpass där man ärmed på akutmottagningen på kvällar/nätter och helgdagar. Som student får man gåut och hämta patienten i väntrummet, gå in på ett rum och prata med djurägaren samt undersöka djuret. Sedan pratar studenten med veterinären, beskriver vad de hittat under undersökning och diskuterar olika tänkbara diagnoser samt ger förslag på vidare utredningsgång och behandling. Därefter går veterinären och studenten in tillsammans till djurägaren och djuret och veterinären upprepar undersökningen. Det är fantastiskt roligt men även oerhört jobbigt vissa stunder och det är lätt att känna sig stressad över den stora tentan efteråt. Ett tips är att försöka läsa på under hela klinikperioden och inte bara precis innan tentan. Dessutom är det mycket värdefullt att ta del av sina klasskompisars patienter och bara gå med vid sidan av och lyssna där också. Jag tycker att det är lättare att lära mig när jag har fått se något i verkligheten.

Alla studenter har en sk momentbok som innehåller en hel rad saker/uppgifter som studenten ska ha gjort underkliniktiden. Varje moment ska signeras av ansvarig veterinär och alla moment måste vara uppfyllda för att man ska få bli godkänd. Exempel på moment är att koppla upp ett dropp, ta ett finnålsaspirat, passa narkos, assistera vid operation samt daglig närvaro.


Häst

På hästkliniken är man också med och tar emot patienter, gör undersökningar, tittar på operationer och hältutredningar. På samma sätt som på smådjurskliniken finns en uppdelning mellan medicinfall (t ex koliker) och kirurgifall (t ex hältor). Här ska man också göra ett visst antal jourtjänstgöringar.


Patologen

Några veckor är man på patologen och lär sig obducera. Det är oftast patienter frånhäst- eller msådjurskliniken och har man tur kommer det in idisslare och grisar också från Idisslarmedicin eller ambulatoriska kliniken (som man kommer till i 5:an). Första dagarna i obduktionssalen kändes det lite makabert och sorgligt, men jag började gilla obduktionerna efter ett tag. Det är ett slags detektivarbete och väldigt spännande att försöka ta reda på vilken sjukdom/skada djuret led av - och i många fall viktigt för djurägare och kanske försäkringsbolag att rätt diagnos ställs.



Kampspex

Under åk 4 gör klassen ett spex på samma sätt som i 1:an (med amoebaspexet) under en middag med lärarna. Mycket trevligt.

 
 
Ingen bild

Hanna

10 mars 2009 10:23

Jag hoppas verkligen jag kommer in på utbildningen i år! Tycker det verkar helt fantastiskt (och lite läskigt). Jätteroligt att få en lite längre och mer personlig presentation av utbildningen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Ovido - Quiz & Flashcards