Direktlänk till inlägg 3 augusti 2009

Medicin-stall

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!


Följande patienter har jag pysslat med idag:


* Ormbiten hund med ventrikulära extraslag.

* Ormbiten hund med DIC. 

* En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem...

* Foderförätning.

* Hund med kronisk njursjukdom, feber och hälta.

* Hund som är gammal, vinglig, trött och som inte har några egentliga fynd på vare sig blodprover, rtg eller ultraljud. Pankreatit?

* Hund med akut anaplasmos/ehrlichios.

* Katt med megacolon och stor urinblåsa. Idiopatiskt? Neurologiskt?

* Katt med urinstopp. 

* Hund som visade sig ha en livmoderinflammation - skickades in på op. 

* Dessutom en hund med akut grav anemi som jag skickade till intensiven...


Det svåra med att vara på medicin är att de allra flesta patienter är kluriga utredningar. Och hittills har det fyllt på med fler än jag hunnit skicka hem, dvs en ond cirkel. Hjälp! Om jag bara hade haft obegränsat med tid hade det varit jätteroligt. 

 
 
Ingen bild

Maria

5 augusti 2009 19:42

Låter spännande att vara på medicinstall tycker jag, även om det kanske är lite klurigt ibland. Här är det inte så mycket klurigt, får vara glad om jag har en kluring om dagen :)
Dagens patienter:
* hund med demodex - blir så glad när jag lyckas skrapa fram en diagnos på hudpatienterna.
* 2 besiktningar en katt o en hund
* vaccination av hundar 2 st
* hund med en mycket lös incisiv - in till op
* valp med UVI
* hund med troligtvis tumör i mjälte/lever - vidare till södra
* hund med otit
* hund med noskvalster
* kemisk kastration av hanhund
* samt 2 avlivningar 1 hund och 1 katt.
Dagens kluring var hunden med tumören annars ganska okomplicerade fall men jag är rätt nöjd med min dag ändå :)
Hoppas allt är bra med er, måste ses snart!!
Kram, kram

 
ronja

ronja

10 april 2011 13:01

hej, är du vetrinär?
Då har jag en fråga till dig, jag ah ren hund som är rätt så överviktig. Vi tog bort vår andra hund för ca 1 & en halv månad sen. sen dess har vi get honom god saker frö vi tycker synd om honom. Så min fråga till dig är, vilket rä de bästa sättet att få ner honom i vikt. Just nu väger han 45.. :o
De är inte normalt för en golden, va jag vet.
Gå gärna in på min blogg.

http://ronjamatildalinnette.bloggplatsen.se

 
college essay

college essay

13 december 2011 10:39

It's so terrible when your pet is ill as for me!

http://customcollegeessays.com/index.php

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

IVA

Av Emilia - 7 juli 2009 20:13

Som intensivvårdsveterinär kanske man får finna sig i en mortalitet på ungefär 100 %, men det är tungt!   "Am I part of the cure, or am I part of the disease?" ...

Ovido - Quiz & Flashcards