Alla inlägg under januari 2008

Av Emilia - 31 januari 2008 17:36

Nyss städat hela lägenheten och ska nu börja läsa igenom lite EEF-material till imorgon. EEF = examensarbete och elektiv fördjupning.


Har även fixat till en söt låda med lock som jag fick i julklapp och klätt om den i grönt papper med vita prickar. Nu har jag pågående fotoprojekt i den.


Jag har insett att jag blivit rejält sugen på att börja pussla igen och det finns ju faktiskt en hel del Jan van Haasteren-pussel kvar som jag ännu inte fått tag på. Just nu äger jag 45 av 75 befintliga JvH-pussel och samlare som jag är måste jag ju bara skaffa mig de resterande. Ett pussel som är speciellt svårt att få tag på är the unlucky vet. Vill ha!

 

Bild tagen från eBay för länge sedan... 

Av Emilia - 30 januari 2008 16:25

Hade mikroskoperingsprov idag och det gick rätt bra.

Imorgon ska vi redovisa vår besättningsutredning så resten av kvällen går åt till att förbereda den.


Elliot är så hungrig, ja, nästan som en labrador faktiskt. Alldeles nyss gick han ut i köket och pep eftersom hans middag stod på bänken. När det inte hjälpte att pipa började han knorra, för att efter en stund övergå till ihärdigt skällande. Trodde aldrig att jag skulle kunna förlika mig med alla fethundsägare, men nu förstår jag faktiskt att det kan vara svårt att stå emot ibland. Vi har börjat med normalt foder (lamm och ris) till honom nu istället för performance så det blir lite mer utfyllnad för magen i alla fall. Samper får ändå dubbelt så mycket och ser fortfarande ut som ett benrangel. 





Av Emilia - 28 januari 2008 16:26

Jag var på bio två gånger förra veckan:


På onsdagen såg jag Försoning tillsammans med Maria, Marie och Josefine. Precis som jag anat innan var den mycket sorglig och jag får fortfarande lite ont i hjärtat när jag tänker på den.


På torsdagen träffades Henke och jag inne i stan för en "dejt" på National Treasure 2. Älsklingen hade köpt två röda rosor till mig och hemsk som jag är tackade jag genom att stressat fya honom för att jag trodde att vi skulle komma försent till filmen (vilket vi såklart inte gjorde). Mitt liv är visst ingen romantisk komedi utan ett tråkigt svenskt drama utan bakgrundsmusik. Men det var mysigt och filmen var spännande så mitt dåliga humör från bion kvällen innan återställdes litegrann.


Under helgen hade vi besök av Henkes barndomskompis Per från Linköping. Jag jobbade lördag och söndag kväll - lugna pass (kors i taket).

Mamma och pappa var förbi igår och hämtade vår rostiga gamla Jenka i utbyte mot en alldeles vit och nytvättad, orostig och mer lättkörd bil (mammas gamla). "JeNKa" ska nu skickas till skroten och det känns lite vemodigt. Hon var ju min alldeles första bil som så troget stod ut med mig alla timmar jag övningskörde och den första tiden med nytaget körkort då jag rörde om i växellådan, råkade köra med handbromsen i, inte visste vilken sida tanklocket satt på och skakandes som ett asplöv åkte 110 km/h på motorvägen själv första gången. R.I.P


På onsdag har vi praktiskt prov och på torsdag redovisning. På fredag möte med handledaren, Herriot-kväll med kompisarna och lördag-söndag jobba som veterinär. Nästa vecka stelfrusna tår för jag ska åka med ambulatoriska igen. Men nu har jag köpt en mattermos så jag ska äta VARM mat!


Av Emilia - 25 januari 2008 13:57

Den här veckan har vi rektaliserat ston två gånger och jag börjar så sakteliga lära mig hur olika livmödrar och äggstockar känns. Idag var det kossornas tur och jag är fortfarande helt slut i högerarmen - de kniper åt som attan! Det kändes som "tusen nålar" ungefär. Jag blev i alla fall glad då jag lyckades känna en gulkropp och att det ena livmoderhornet var lite större på en av kossorna. Jag trodde att det skulle vara lättare att känna folliklarna men med tarmen emellan är det inte alls så enkelt som vid organgenomgångarna (där man både kan se och ta på äggstockarna direkt).


Ikväll och imorgonkväll ska jag jobba som sköterska på kliniken. Kul!

det värsta är bara att jag nog tagit mig vatten över huvud i vanlig ordning och satt upp mig att jobba ungefär varannan helg fram till sommarlovet. Tur att de sista veckorna på terminen är så slappa.  

Av Emilia - 23 januari 2008 12:07

Nu börjar jag tröttna på min återhållsamhet gällande shopping. Jag har bläddrat en hel del i Drömhem & trädgård i veckan och lurats in på diverse nätbutiker som lurat av mig pengar... Men det är värt det! 


Lavender fields

 

Vit hängande lykta

 

Tvålpump

Tvålfat

 

Vacker ask 

 

 Fin väggklocka

Mixin 

 Plåtburk för sysaker

inreda.com

Plåtburk för fotoprylar

Plåtburk för tvättmedel 


Även en medicinlåda inhandlades men jag hittar ingen bild på den nu. 


Onödigt och underbart! 

Av Emilia - 22 januari 2008 21:12

Jag har infört en hel del förändringar här hemma på sistone för att få ordning på en del slyngelfasoner hos killarna (ffa hos Svarte Petter). 


* Jag har plockat undan alla deras leksaker och dessa används nu endast på promenaderna för att jag ska bli roligare (i Svartemans ögon). Ingenting att bli osams om inomhus med andra ord.


* Utfodringen. Det är slut med småätandet. Sedan Poppe kastrerades har jag märkt en oroväckande mullighetsökning över hans rygg, samtidigt som Guldpojken är smalare och hårlösare än någonsin. Eftersom ingen av dem är speciellt förtjust i att äta frukost och bara brukar gå och lägga sig igen efter morgonrundan blir det alltid foder över i skålen som då äts upp till lunch eller eftermiddagsmål så att de sedan inte ville ha något på kvällen. Jag är nu stenhård och mäter noga upp foderkulorna, blandar med en sked burkmat och ger allt på kvällen efter eftermiddagspromenaden. Mycket mat på samma gång men jag översätter rakt av till vargarna i det här fallet och drar slutsatsen att om de kan äta för flera dagar så kan killarna äta för en dag. Givetvis ingen motion eller aktivering efteråt med tanke på magomvridningsrisken (djup bröstkorg etc - men lite för liten ras ändå kanske?) - jag tar det säkra före det osäkra. Nåväl, detta fungerar utmärkt och båda två är riktigt hungriga och tjatar på mig med labradorögon för att få sin mat som de sedan äter upp direkt. Äntligen verkar jag ha hittat en bra metod där jag har fullkomlig kontroll över hur mycket var och en äter. Förhoppningsvis kommer Den magra nu att lägga på sig och bli mjuk, slät och skön att klappa på.


* Henke har gett upp så numera sover två långbenta killar med vassa armbågar i min säng. Jag klagar bara när den svarte inte kan bestämma sig för vart han ska sova och måste upp och lufta sig mitt i natten, för att sen kräva att jag lyfter på täcket åt honom efteråt. Det är mysigt att vakna mitt i natten med en mjuk hundnos bakom örat.  


* Kastrationen. Till sist vågar jag (nästan) drista mig till att säga att båda pojkarna kommer mycket bättre överens nu efter att ett visst par svarta kronjuveler knippsades bort före jul. Trots att deras flickvän löper nu håller de sams, ligger och myser i soffan tillsammans och t o m leker emellanåt (när gulingen känner för det). Men jag räknar med bakslag nu bara för att jag skrivit det här (det brukar ju bli så). Ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli så stor skillnad när testiklarna togs bort men i vårt fall fungerade det. Nackdelar som sagt är större aptit och att han blivit lite skälligare inomhus om kvällarna (inte populärt då man bor i lägenhet). Men det jobbar vi med. 


I skolan kör vi på med reproduktionen och jag försöker förtvivlat lära mig att känna olika strukturer på stonas äggstockar vid rektaliseringsövningarna. Själva vitsen är att man ska kunna avgöra om stoet är i brunst eller ej genom att känna på äggstockar och livmoder. Just nu är jag glad bara jag hittar och kan hålla kvar äggstocken utan att den glider iväg. Idag fick vi se när lärarna samlade sperma från hingst och galt. Galten lämnade 430 ml!

Av Emilia - 20 januari 2008 16:12

Middagsmeny vecka 4


Måndag: Korv Stroganoff med fullkornsris

Tisdag: Rotfruktssoppa och dinkel-plättar

Onsdag: Blodpudding med lingonsylt och bacon

Torsdag: Squashlasagne

Fredag: (Jobbar kväll) Panerad rödspätta med potatismos och tomat-gräddfilsås

Lördag: (Jobbar kväll) Hamburgare

Söndag: Köttbullar, fullkornsmakaroner, brunsås



Mat
Av Emilia - 19 januari 2008 19:01

Idag var vi på IKEA och inhandlade första delen av vår gemensamma julklapp 2007. Den är så fin! Det tog ett tag att komma överens om vilken TV-bänk vi skulle välja - Henke är ju mer modern och minimalistisk än vad jag är, men jag är å andra sidan bra på att argumentera för saker jag brinner för (som denna TV-bänk t ex). 

Nästa steg blir en ny TV också (större än den 20'' vi har nu).


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards