Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Nya bekantskaper

Av Emilia - 29 juni 2009 22:06

Jag sitter just nu och funderar över alla "nya" (för mig i alla fall) sjukdomar som jag kommit i kontakt med på sistone.


* Ett fall av misstänkt von Willebrand's sjukdom. Det innebär att det antingen saknas eller är fel på ett ytprotein som binder samman blodplättarna (trombocyterna) med kärlväggen i koagulationsprocessen. 

 

* Pheochromocytom. En ovanlig tumör som utgår från binjurarna. Jag trodde att den här sjukdomen bara fanns med i skolans målbeskrivning till smådjurstentan, inte i verkligheten. 


* Cystor på njurarna hos en perserkatt.


*  Mastocytom i massor! Eller är det bara jag som äntligen börjar få in snitsen på att ta finnålsaspirat?


*  Patellaluxation


*  Exokrin pankreasinsufficiens! Tjohoo!


* Kronisk colit


Detta har medfört en del läsande i Ettinger ute i solen på kvällarna.

Vilken härlig sommar!

 
 
Ingen bild

MariaP

30 juni 2009 15:32

låter spännande! jag var smådjursveterinär igår men hade inte så spännande patienter... påkörd katt, hund med otit, hund med koprostas (ätit ben), åb sårskada... nog för att jag tyckte det var tillräckligt spännande ändå, jag kan INGET om smådjur!

 
Lilla Mysan

Lilla Mysan

5 juli 2009 22:21

Spännande! Den mest intressanta diagnosen jag träffat på var en primär hypoparathyreoidism. Ovanligt så det föslår! Och det var JAG som ställde diagnosen *stolt*
Förutom alla tusen diskbråck och frakturer, ett par hjärntumörer, ett par mykotiska rhiniter, mängder med apdåliga ormbett, några cushing, en magomvridning, ett värmeslag, en hjärttamponad och en avbiten carotisartär. Det är spännande nästan varje dag :)

http://lillamysan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Ovido - Quiz & Flashcards