Alla inlägg under juni 2009

Av Emilia - 29 juni 2009 22:06

Jag sitter just nu och funderar över alla "nya" (för mig i alla fall) sjukdomar som jag kommit i kontakt med på sistone.


* Ett fall av misstänkt von Willebrand's sjukdom. Det innebär att det antingen saknas eller är fel på ett ytprotein som binder samman blodplättarna (trombocyterna) med kärlväggen i koagulationsprocessen. 

 

* Pheochromocytom. En ovanlig tumör som utgår från binjurarna. Jag trodde att den här sjukdomen bara fanns med i skolans målbeskrivning till smådjurstentan, inte i verkligheten. 


* Cystor på njurarna hos en perserkatt.


*  Mastocytom i massor! Eller är det bara jag som äntligen börjar få in snitsen på att ta finnålsaspirat?


*  Patellaluxation


*  Exokrin pankreasinsufficiens! Tjohoo!


* Kronisk colit


Detta har medfört en del läsande i Ettinger ute i solen på kvällarna.

Vilken härlig sommar!

Av Emilia - 9 juni 2009 18:51

Idag är det 115 dagar kvar innan vi får flytta in i huset. En hel evighet!

Av Emilia - 9 juni 2009 18:01

Ja, vi är ju lediga den här veckan och hade bestämt oss för att slappna av ordentligt. Kanske åka iväg och hälsa på kompisar, sola, läsa bra böcker...


Men så faller det på att jag är en sån ordningssam människa. Jag vill ha koll på alla våra prylar och kastar mer än gärna allt som i mina ögon är onödigt (vilket enligt Henke är högst få saker här i världen). Ibland får vi problem i den här familjen - jag vill slänga, Henke vill spara. Det har nu resulterat i en kompromiss i form av en hel uppsättning plastlådor (Marias tips: tusen tack!). Att saker ligger i plastlådor är helt okej för mig (de kommer att hamna i vårt framtida uthus). Det är hundra gånger bättre än gamla skokartonger och andra förpackningar, eller i värsta fall huller om buller i förrådet!



Så nu håller familjen rastlös på med storstädning här hemma. Men just nu är det stökigare än innan vi började måste jag erkänna. Det är Henkes fel. Just nu håller han på att plocka isär alla sina gamla disketter (minst 100 st) för han tror att han kan använda delarna till något kreativt i framtiden. (En flygande drake var senaste förslaget). Jag har lärt mig vid det här laget - det är ingen idé att protestera. Allt åker i soptunnan vid nästa storstädning istället! 


Men imorgon ska jag ta nya tag i semestern! 

Ovido - Quiz & Flashcards