Alla inlägg under maj 2007

Av Emilia - 31 maj 2007 09:40

Snart är det dags för muntlig tenta.. kl 13 idag. Jag har huvudvärk och det känns som att jag måste kräkas - hungrig men kan inte äta....

Nervös helt enkelt!

Elliot och Samper blev osams igår. det började med att pizzabudet kom och jag råkade trampa på Samper... då blev Samper sur på Elliot (nån måste han ju avreagera sig på) och sen satt pojkarna och morrade åt varandra i soffan hela kvällen. Till slut rök de ihop och det slutande med att Samper fick en blåtira och stort blåmärke på bringan samt ett litet sår i kinden. Elliot klarade sig som vanligt undan med ett mindre blåmärke. SUCK!

Jag tror att Elliot är lite extra lättretlig nu eftersom vi har slutat med Rimadyl så att det hinner gå ur honom tills vi ska tillbaka till sjukgymnasten nästa vecka. Så han har nog lite ont i kombination med att det är tråååkigt att bara gå koppelpromenader (han får som sagt inte härja omkring förrän muskeln är läkt).  Sen underlättar det nog inte för dem att ha en matte som bara pluggar och är nervös hela dagarna nu, jag antar att det smittar av sig. Den som tror att veterinärhundar har det bra kanske ska tänka om (skomakarens barn går i trasiga skor osv)...

Men det blir bättre imorgon - då ska jag börja med mitt nya (slappa) liv med långa (lugna) hundpromenader! Nä, om jag skulle ta och repetera klart rörelseapparaten och infektionerna nu... kanska snegla lite på njurarna också...! 3 timmar kvar...

Av Emilia - 30 maj 2007 13:05

... eller... kanske inte avKLARAD... åtminstone skriven. Den var svår! Och det var ffa svårt att veta hur mycket/långa svar som krävdes på frågorna för att de ska bli nöjda med svaren.

Mastocytom, inguinalbråck, marsvin och fågel, anaplasma, panostit (tror jag åtminstone), "ont i nacken", pyodermi, endokardos, FORL, pneumoni...

(Mycket svårare än andra halvan av klassen som skrev sin i februari! Milimeterrättvisa ska det vara!)


SUCK!


Nu är det bara att ladda om inför det muntliga imorgon! Jag behöver repetera infektionssjukdomarna ännu en gång...


Sen våndas i 14 dagar innan resultaten kommer.  

Av Emilia - 28 maj 2007 12:36

... jag är rätt såker på att jag kuggade den... fast jag hade nog inte räknat med att klara den heller... vi får se... dessa satans hästar!

Av Emilia - 27 maj 2007 16:53

... i min planering. Big surprise?! Josefine du hade helt rätt! Alldeles för mycket att göra på för få dagar.

Jag har kommit till gastroenterologin nu och tragglar för fullt med levern. Fast röntgen har jag kikat lite på...  Svårt!


Sen har lag lyckats somna några gånger i soffan också med pojkarna. Mysigt! Tänk den som kunde få vara hund och bara ha det bra hela dagarna!! Gå i skogen, sola och äta... 





Av Emilia - 26 maj 2007 17:05

Här är några bilder på mina pojkar, speciellt utlagda för alla IG-vänner där ute!

Av Emilia - 25 maj 2007 17:51

Nu är jag nördigare än nördigast... men jag inbillar mig att jag sköter mig bättre i mitt pluggande om många vet hur mycket jag borde göra... Soffan eller badkaret har aldrig varit mer lockande...

By the way... jag har kastrerat en kanin idag! Weeeeiiiii!


Fredag kväll: Plugga klart endorinologi och syra-bas/elektrolyter. Miriam kommer hit och rapporterar om sin Kina-resa...


Lördag: Infektioner

             Gastroenterologi inkl lever

             Mjukdelskirurgi


Söndag: Plugga röntgen - kolla CD:n + kapitlet i Vademecum.

              Urinvägarna...

              Reproduktionsorganen - repetera dystoki och pyo 

 

Måndag: Röntgententa

              Neurologi

              Akutsjukvård

              Förgiftningar
 

Tisdag: Panikdagen... Kardiologi, infektioner ännu en gång, onkologi, ögon, dermatologi


Onsdag: SMÅDJURSTENTA skriftligt


Torsdag: MUNTAN!!!!!

              Jobba kväll på KC.


Fredag: Bio med Maria, Marie och Josefine...


Lördag: Städa hela lägenheten + kanske IKEA. Baka tårta.


Söndag: KALAS! 

Av Emilia - 22 maj 2007 17:24

... med ett lite meningslöst men ändå underbart inlägg...


Syrénerna är äntligen här!


Av Emilia - 20 maj 2007 22:02

Dagens I-landsproblem...

1. Mina syréner som jag plockat och har inne i vas håller sig inte så länge som jag skulle vilja...


2. Det är långt till kylskåpet från skrivbordet... dessutom har jag fått gropar ännu längre ner på låren nu. Men jag klarar inte av att äta nyttigt när jag tentapluggar... Kanske att jag kan fixa det i sommar... inför 5:an för då kommer vi ha tentor hela tiden... gaaaah!


3. Att jag med stor sannolikhet inte kommer kunna köpa ett hus på landet som jag kan flytta in i direkt när jag måste flytta ur studentlägenheten om 2 år... Jag kommer behöva bo i staaaan! (Svartnar för ögonen...)


4. När man åker bil och radiokanalen inte vill fungera längre... så att man blir tvungen att lyssna på "fel" kanal resten av vägen...


5. Jag saknar Tove och har skaffat en (till) bokhylla osm jag ställt där hennes bur brukade stå... som om det skulle hjälpa... Nu har jag istället dåligt samvete; det känns på något sätt som att hennes död hjälper mig att hålla ordning på mina plugg-grejor...


6. Den stora tentan som jag drömmer mardrömmar om... Innan jag kom in på veterinärprogrammet hade jag säkerligen med glädje kunnat skriva stooora tentor minst en gång i månaden - bara jag fick bli veterinär... jag gnäller för mycket! Inatt drömde jag att jag skulle gå till tentan men inte visste var vi skulle skriva den... Och så skulle jag fråga maria men hon skulle gå och skriva röntgententa, vilket jag inte ville göra för jag ville tenta på husdjurshygien (man fick tydligen välja i drömmen). Så kom jag till salen och den var full av konstiga människor som jag inte kände igen. Jag tänkte (i drömmen) att det pog var alla som misslyckats tidigare och som nu skulle skriva om den... men så låg det en hund på golvet som plötsligt belv sjuk. Så jag fick panik och sprang för att hämta syrgasslangen och en filt att lägga på hunden... sen vaknade jag... stress  stress stress stress stress stress stress stress stress stres... Ulcus ventriculi nästa...


Jag lovar att skriva om skojiga saker så fort tentan är avklarad! 


Skapa flashcards