Alla inlägg den 11 december 2007

Av Emilia - 11 december 2007 21:14

Idag har vi rullat kor på kliniken. Kossan var inte sjuk utan en undervisningsko som fick offra sig för att vi ska veta hur det går till den dag vi själva står där och ska rulla. Den vanligaste anledningen till att man vill rulla en ko är att hon har en förskjuten löpmage. Det innebär att löpmagen har flyttat pöå sig och fylls med vätska och gas (plingar när man knäpper på den). Man lägger kossan på rygg och boxar henne i magen tills löpmagen hamnar på rätt ställe igen. Då kör man ner en stor vass, ihålig nål in genom bukvägg och löpmagsvägg och petar ner ett snöre med en liten pinner längs ut. När man drar åt snöret rätar pinnen ut sig på insidan av magen som därmed hålls på plats och förhindras att lägga sig fel igen. (Förenklat). Denna ko skulle inte "pinnas" utan bara rullas för att vi skulle förstå principen. Först förbereddes kossan genom att vi rakade henne under magen och målade mjölkvenerna röda så att de inte av misstag perforeras av troakaren (nålen). Sedan lade vi ett rep runt kossan, sederade henne ganska kraftigt, ställde oss bakom henne och drog allt vi kunde rakt bakåt medan en djurskötare böjde kossans huvud så att hon la sig på rätt sida. Vi fick göra flera försök innan vi lyckades för den här kossan har nog varit med förr och visste hur hon skulle parera och backa för att slippa undan. Jag önskar att jag hade haft med mig kameran!


Nu funderar jag på uttrycket "välta kor". Jag har hört talas om folk som roar sig med att smyga ut i kohagar när korna sover stående och sedan "välta" dem. Har aldrig sett det göras men med tanke på dagens övning har jag väldigt svårt att tro att det är så enkelt som det låter. Har jag fattat saken rätt? Någon som har en kommentar?

Av Emilia - 11 december 2007 16:34

Insåg just med förskräckelse att jag helt glömt (förträngt?) att det är hög tid att skicka julkort nu! Här kommer ett fuskigt oäkta:


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards