Direktlänk till inlägg 11 november 2007

Phlugan

Av Emilia - 11 november 2007 18:27

Årets fest! (Som för övrigt bara anordnas vartannat år) Jag har inte riktigt kommit underfund med varför det heter Phlugan (flugan) men en sak är säker: många glada veterinärer på liten yta. Jag hävdar bestämt att vi studenter var de som skötte oss bäst. Man kunde se gamla gubbar dansandes med unga kvinnor (studenter), folk som raggade till höger och vänster, i vanliga fall ytterst respektabla, stela, allvarliga veterinärer dansandes på borden eller klängandes på en kollega. Sånt gör mig glad (mestadels) för det är så skönt att se att man inte behöver bli stel och tråkig när man blir klar och "vuxen". Jag vågade inte prova svartsoppa utan safeade med svampsoppa istället. Serveringspersonalen var mycket proffsig och uppmärksam - de märkte direkt när man hade slut i glasen och dök upp med påfyllning (t o m till mig som var skötsam och alkoholfri hela kvällen pga stort ansvar och jobb idag). Spexet innan middagen var oförglömligt. Det var på temat Benjamin Phlugas jul och vi fick se "julkort" från Snövit som köpte smuggelhundar av tveksamt ursprung, Robin Hood vars importerade Marion förde med sig dvärgbandmask till Sverige, Tomteverkstaden (dvs veterinärfabriken Stutis - där hästben kollades på ett mekaniskt löpandebandliknande sätt och där även kirurgerna stod på rad och gjorde exakt samma rörelse samtidigt, grisar borstades liksom hästens tänder och de djur som gick igenom testen fick OK-lapp). Salmonella-ella-ella-kycklingarna dansade fint och kolibrierna sjöng vackert tills de fick fågelinfluensa.

 Jag, Josefine och Marie (Maria fotar)


Just nu håller Henke på med en 4-dubbel sats limpa efter recept från Josefin som vi mötte på Willys idag. Här kommer receptet - helt klart värt att prova!



Josefins "allt-i-limpan-limpan"


2 limpor


4 tsk brödkrydda

9 dl fil

2 dl mörk sirap

2 dl vetekross

2 dl rågkross

2 dl havregryn

5 dl grovt rågmjöl

6 dl vetemjöl

2 dl linfrö

2 dl solrosfrö

3 tsk salt

3 tsk bakpulver

3 tsk bikarbonat

2 dl hasselnötter

2 dl russin

2 dl torkade aprikoser


200° i 45 min


 
 
Ingen bild

Elin

11 november 2007 22:00

Svartsoppa är läskigt, och det säger jag inte enbart som vegetarian. Du är jättevälkommen när du vill, jag ska se till att ha kakor tillhanda. Och möjligtvis...ost!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards