Direktlänk till inlägg 30 juni 2007

Första dagen som veterinär!

Av Emilia - 30 juni 2007 15:04

Jag överlevde! Två patienter på fyra timmar kändes helt lagom så här till att börja med. Ett corneasår och en hydrothorax. Fast lite pinsamt blev det allt (undersökte det friska ögat och sa att det var jättefint... djurägarna fick påpeka att det minsann var FEL öga... hrm...) men ingen katastrof än så länge.


Imorgon ska jag jobba igen så nu ska jag fortsätta vara nervös.


Förtydligande: Det är rätt skoj att slänga ur sig fina facktermer (man verkar mycket smartare då ha ha) men kanske inte så kul för de oinvigda =)


* Hydrothorax = vätska i bröstkorgen utanför lungorna, så att lungorna pressas ihop och får svårare att utvidgas vid inandning.


* Corneasår = sår på hornhinnan (i ögat).  





 
 
Anna

Anna

30 juni 2007 18:26

oj så konstigt och svårt det där lät ?? och det var ju bara bra att det friska ögat såg fint ut också ! haha...
jag har länkat till dig på vår sida, hoppas det är okej annars får du säga till ! Nospussar o bensprattel från Dino och gänget

http://olgadapolga.dinstudio.se

 
Ingen bild

MariaP

1 juli 2007 10:51

åh vad det låter kul! och spännande =) är glad att inte jag jobbar som tf, känner mig inte alls redo än, men nästa sommar kanske! lycka till med patienterna och njut av dina lediga veckor! (för du skulle väl bara jobba helger?) kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Ovido - Quiz & Flashcards