Direktlänk till inlägg 3 augusti 2008

Sista natten

Av Emilia - 3 augusti 2008 16:34

Inatt jobbade jag min sista natt för i sommar. Det gick rätt så bra, jag behövde inte ringa bakjouren mitt i natten iaf- bara tidigt på morgonen då en hund behövde opereras. Sist jag jobbade ringde jag min stackars bakjour vid 5-tiden för att fråga om råd. Det kan inte vara lätt att bli väckt då och behöva lyssna på en person som rabblar anamnes, kliniska symtom och röntgenfynd och sedan frågar om hunden behöver opereras akut eller om den kan vänta till dagen därpå. Tur att bakjouren var så himla snäll och engagerad!


Vid 24-tiden satt jag och spolade analsäckar och kände mig faktiskt rätt så glad över det. Min stackars sköterska som höll katten gladde sig dock inte åt att bli nersprutad med hibitanelösning två gånger (av misstag). Jag, som bekant helt saknar pokeransikte, bröt ut i en fnissattack och fick motta en del sura blickar.


Nåväl, natten hade pyo-tema (livmoderinflammation). På morgonen (efter att ha jobbat nära 16timmar) fick jag assistera superkirurgen under pyo-operation. Nu har jag spanat in hur man ska göra med suturnålen under tiden man knyter tråden. 


Nattens värsta:

1. En hund som exciterade under avlivning (av pentothalet!). Det var inte roligt att försöka förklara för en redan jätteledsen ägare hur detta kunde hända och varför. Jag vet inte om hon trodde på mig.  

2. En urinstoppskatt som jag blev tvungen att söva (Domitor + Ketalar) och spola om mitt i natten. Trots uppvakningsspruta sov den som en klubbad säl när jag gick av mitt pass 5 timmar senare (hade tidigare under dagen sövts på pentothal).


Nu har jag sovit hela dagen och ska till att läsa om diabetes, otiter, EKG, IBD och en del annat till imorgon - då ska jag vara på medicinpolikliniken!





 
 
Olga da Polga

Olga da Polga

8 augusti 2008 11:43

Så skönt för dig att få lite sömnfyllda nätter ett tag nu ! Hoppas du sover gott och drömmer vackra drömmar, där du räddar djur efter djur !
Vad betyder "exciterade under avlivning ( av pentothalet ! ) ??
Trevlig Helg // Kramar från oss !

http://www.olgadapolga.dinstudio.se

 
Ingen bild

Mikaela

10 augusti 2008 19:03

Ha, nu har jag hittat hit ;)
Åh, vad jobbigt med hunden som exciterade, mardröm!!
Jag hoppas du har några dagpass kvar så vi får jobba nåt ihop innan du slutar...?! Annars får du ha en skön semester innan skolan börjar.
Nästa gång du är vilse i Spånga så ring mig ;)
Kram Mickan

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

10 augusti 2008 19:06

Oj vad läskigt med avlivningen, hoppas jag slipper sådana;) Skönt att du har jobbat din sista natt, ska du vara ledig något innan skolan börjar då? Tack för att du gullar lite med mina blommor=)

http://dagny.taftea.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Ovido - Quiz & Flashcards