Direktlänk till inlägg 14 mars 2008

Alla är döda!

Av Emilia - 14 mars 2008 09:01

Nu har jag inga fiskar kvar! De sista dog inatt.

Jag är så trött på fisksjukdomar just nu och vet inte om jag vågar starta upp en ny omgång igen. Först måste emellertid hela akvariet smittrenas - sanden och stenarna ska kokas, växterna slängas och själva akvariet ska tvättas noga med hett vatten. Sen antar jag att det bör stå tomt och torka upp ordentligt innan jag fyller på det igen. (Här översätter jag hygienregler rakt av från kalv- och grisproduktion...) Det borde ju vara så att fiskpatogener inte vill ha det torrt omkring sig.


Om jag skaffar nya fiskar ska det vara samma sorter som tidigare:


- Platy (helst korall- eller musse pigg): 2 hanar och 4 honor

 

- Black Molly: 2 hanar 4 honor

- Neontetror: ca 10-15 st

 

- Svärdbärare: 2 hanar 4 honor

 

- Nån duktig mal

 

- Kanske en blå kampfisk

 


Dessa arter borde kunna passa ihop (i alla fall gör de det rent färgmässigt)! Men då köper jag dem från en annan djuraffär. Sen tänkte jag köa svart sand till lilla akvariet.


Ska jobba i helgen och är rätt nervös faktiskt. Har ju inte jobbat som veterinär på säkert en månad nu och kommer säkert göra nått klantigt (som att glömma spola andra analsäcken) eller liknande.


Hade förhör på honliga könsorgan igår (dagen efter idisslartentan). Man skulle kunna redogöra för anatomin, fysiologin (alla hormoner hit och dit, var i brunstcykeln djuret var när hon dog etc), kunna namnet på olika missbildninga, tydligen kunna säga hur många suggor som går tillsammans i lösdrift etc.


Blev godkänd men deppade ändå eftersom den ena läraren var rätt bra på att påpeka allt som jag inte kunde. Jag kunde alla frågor på nötorganet i alla fall (med annan lärare som förhörde)! Råkar inte vara så intresserad av gris.



 
 
Anna

Anna

14 mars 2008 11:29

Nämen, stackars fiskarna !
Hade akvarium när jag var liten. De dog gång på gång också...min favoritfisk var ..å vad heter de nu igen sådana där platta med långa "morrhår"...scalarer ?? minns inte ...och gurami...Jag drömmer jätteofta att jag är i ett rum fullt med akvarium ...konstigt..Lycka till på jobbet imorgon !

http://www.olgadapolga.dinstudio.se

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

14 mars 2008 12:59

Vilken otur du har! Har en kompis som köpte fiskar för inte så länge sedan som är hängiga, kanske var det samma djuraffär? Lycka till på jobbet, det går nog bra ska du se, du är så duktig! Kram

http://dagny.taftea.se

 
josefine

josefine

14 mars 2008 17:59

Vilken otur med organförhöret, vi hade bara en lärare (Ann-Sofie) och hon var jättebra och man kände sig jätteduktig. Å andra sidan kände jag mig värdelös på de andra proven så det jämnar väl ut sig. Lycka till med fiskarna, jag tycker det låter helt logiskt med saneringen, det kan ju knappast vara fel att göra så!

http://rosenqvist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 17 augusti 2009 16:16

Jag har skapat en ny blogg och ska prova skriva i den ett tag. Vet inte om jag kommer att trivas med den ännu... vi får se. Gå gärna in och berätta vad ni tycker! ...

Av Emilia - 9 augusti 2009 16:44

Idag har jag gjort ett kejsarsnitt på en tik! Hon låg jättefint i narkosen och operationen gick bra, valparna levde. Det är så skönt med komplikationsfria operationer - det behövs så här i början när det "kirurgiska självförtroendet" inte är det bäst...

Av Emilia - 3 augusti 2009 20:02

Jag är helt slut!   Följande patienter har jag pysslat med idag:   * Ormbiten hund med ventrikulära extraslag. * Ormbiten hund med DIC.  * En hund med skumma symtom och inga riktiga fynd. Kanske pyelonefrit, kanske ryggproblem... * Foderförätning. *...

Av Emilia - 1 augusti 2009 21:37

NU har jag opererat en corp al! Tre stenar opererades ut ur tarmen på en valp. Operationen gick bra, det läckte inget från tarmen när jag provtryckte den. Men det är lite nervöst... tänk om hunden får peritonit?!   Nästa vecka ska jag vara på medicin...

Av Emilia - 31 juli 2009 09:45

Vi var och tittade på huset igår. Säljarna var mycket trevliga som vanligt och bjöd oss på fika i den underbara trädgården. Sedan fick vi en ordentlig trädgårdsvisning där alla olika växter pekades ut (jag kommer aldrig kunna komma ihåg det!). Vi fic...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards