Av Emilia - 29 juni 2009 22:06

Jag sitter just nu och funderar över alla "nya" (för mig i alla fall) sjukdomar som jag kommit i kontakt med på sistone.

* Ett fall av misstänkt von Willebrand's sjukdom. Det innebär att det antingen saknas eller är fel på ett ytprotein som binder samman blodplättarna (trombocyterna) med kärlväggen i koagulationsprocessen.

* Pheochromocytom. En ovanlig tumör som utgår från binjurarna. Jag trodde att den här sjukdomen bara fanns med i skolans målbeskrivning till smådjurstentan, inte i verkligheten.

* Cystor på njurarna hos en perserkatt.

*  Mastocytom i massor! Eller är det bara jag som äntligen börjar få in snitsen på att ta finnålsaspirat?

*  Patellaluxation

*  Exokrin pankreasinsufficiens! Tjohoo!

* Kronisk colit

Detta har medfört en del läsande i Ettinger ute i solen på kvällarna.

Vilken härlig sommar!

Av Emilia - 9 juni 2009 18:51

Idag är det 115 dagar kvar innan vi får flytta in i huset. En hel evighet!

Av Emilia - 9 juni 2009 18:01

Ja, vi är ju lediga den här veckan och hade bestämt oss för att slappna av ordentligt. Kanske åka iväg och hälsa på kompisar, sola, läsa bra böcker...

Men så faller det på att jag är en sån ordningssam människa. Jag vill ha koll på alla våra prylar och kastar mer än gärna allt som i mina ögon är onödigt (vilket enligt Henke är högst få saker här i världen). Ibland får vi problem i den här familjen - jag vill slänga, Henke vill spara. Det har nu resulterat i en kompromiss i form av en hel uppsättning plastlådor (Marias tips: tusen tack!). Att saker ligger i plastlådor är helt okej för mig (de kommer att hamna i vårt framtida uthus). Det är hundra gånger bättre än gamla skokartonger och andra förpackningar, eller i värsta fall huller om buller i förrådet!

Så nu håller familjen rastlös på med storstädning här hemma. Men just nu är det stökigare än innan vi började måste jag erkänna. Det är Henkes fel. Just nu håller han på att plocka isär alla sina gamla disketter (minst 100 st) för han tror att han kan använda delarna till något kreativt i framtiden. (En flygande drake var senaste förslaget). Jag har lärt mig vid det här laget - det är ingen idé att protestera. Allt åker i soptunnan vid nästa storstädning istället!

Men imorgon ska jag ta nya tag i semestern!

Av Emilia - 14 maj 2009 22:10

Sovmorgon. Lat dag med vandring i Londons parker. St James's Park är vacker med sin damm och rika djurliv. När vi satt på bänken och åt frukost kom en stor parad med hästar och blåsorkester. Härligt!

Därefter vidare till Green park och Hyde Park. Vid den senare parken stannade vi längre och satt på en parkbänk med utsikt över sjön. Många fotografier, en del ekorrar och fika på en uteservering vid vattnet. Tillbaka till stan, shopping i souvernirbutiker, och middag innan vi tog tunnelbanan till Heathrow för att flyga hem till Sverige. Återigen trodde jag att jag skulle dö några gånger under resan, men uppenbarligen gick det vägen den här gången också.

Av Emilia - 13 maj 2009 22:00

Lång promenad till St Pauls Cathedral och sedan några härliga timmar spenderade i denna fantastiska kyrka. Minuspoäng eftersom man inte fick fotografera där inne. Vi kunde även gå ut upp på taket och få lite utsikt över London.

På eftermiddagen gick vi på National Gallery. Jag har sett Monets "Näckrosdammen" i verkligheten! Och van Goighs "Solrosor"!

Om jag inte redan gjort av med 5 års studiemedel och nu är beroende av pengar så skulle jag gärna velat läsa konsthistoria (och egyptologi såklart)! Och litteraturhistoria... Så mycket att lära sig, så lite tid...

Nåväl, på kvällen träffade vi Henrik och hans fru och provade kinamat i Chinatown. Det hängde hela grillade ankor i skyltfönstret - flashbacks från Thailand. Jag försökte komma ihåg hur det nu var med livsmedelshygien och hela fågelskallar - men har glömt det för längesen. Efter middagen gick vi till en bar och drack drinkar och cider.

Av Emilia - 12 maj 2009 10:33

British Museum

Frkost på Starbucks och sedan en tur på British Museum. Jisses vilket stort ställe! Efter en stund kom vi fram till att avverka den egytiska utställningen allra först, och därefter se hur mycket vi orkade med. Så nu har vi (och säkert alla Londons skolklasser)beundrat Rosettetenen, tittat på balsameringsredskap och mumier samt fotograferat oss framför stora statyer föreställande Ramses II.

Vi tittade även lite på den grekiska och romerska utställningen men sedan var orken slut. Lunch på Subway och promenad genom Soho.

På kvällen träffade vi Henkes kompis Henrik och åt middag på en indisk restaurang. Mums! Därefter avslutning på puben The Crown. Killarna drack öl men jag provade engelsk cider. Ingen höjdare tyvärr.

Av Emilia - 11 maj 2009 21:15

Minisemetser i London

Igår kväll tog vi flyget till London och landade sent på kvällen. Pga husköp, och därmed kraftigt försämrad ekonomi, bestämde vi oss för att ta tunnelbanan till hotellet istället för det dyra men snabba expresståget. Resan tog närmare en timme, i en trång tunnelbanevagn med massor av packning och kvällströtta mäniskor. När vi väl kom fram till hotellet (The Grand at Trafalgar Square) stöp vi i säng som två klubbade sälar.

Sovmorgon och frukost på hotellet.  Därefter ut på sightseeing i spännande London, som för övrigt påminner en del om Stockholm på sina ställen. Men telefonhyttarna och brevlådorna här är bra mycket snyggare!

Houses of Pairlament med Big Ben, Westminster Abbey och Buckingham Palace har inspekterats på äkta turistvis med kameran i högsta hugg. Vi har åkt med London Eye, som är ett 135 m högt pariserhjul med små glaskapslar, och fått se London ur fågelperspektiv (om nu fåglar flyger så högt). En tur genom parken St James's avslutade dagen och sedan tilbaka till hotellet för (i mitt fall) en välbehövlig tupplur. Middag på den mysiga puben The Old Shade - Fish n' chips såklart. Bilder kommer senare.

Imorgon blir det regn så vi planerar en tur på British Museum (som har en trevlig egyptisk utställning!).

Av Emilia - 9 maj 2009 09:15

Vi har köpt hus!

På fredagen för drygt en vecka sedan dök det upp på Hemnet. Vårt drömhus! På måndagen ringde vi till mäklaren ochsa att vi ville bjuda i förväg, mäklaren lät skeptisk men skulle höra med säljaren. På eftermiddagen ringde vi igen och berättade exakt hur mycket vi ville bjuda. På tisdagen ringde mäklaren och berättade att de var intresserade av vårt bud och vi fick komma och titta på huset samma kväll. På onsdagen skrev vi kontrakt. Visningen (som egentligen skulle vara imorgon) ställdes in. Jag har fortfarande inte förstått det. Efter över ett år av husdrömmar och visningar, och ett par förlorade budgivningar. Den här gången chansade vi inte. Jag hade läst på byggahus.se (rekommenderas) om olika tips för att lyckas köpa hus. Ett sådant tips var just att bjuda i förväg - så vi chansade och bjöd allt vi hade. Yey!

Bilden lånad från "husannonsen"hos Svensk Fastighetsförmedling

För övrigt händer inte så värst mycket. Den mesta tiden går åt till att jobba. Men imorgon åker vi på kortsemester till London - ska rapportera om det senare.